"Корупція та хабарництво не можуть стояти осторонь місії в університеті", - вчений Кріс Райт

Нещодавно на запрошення УЄТС нашу країну відвідав із лекціями видатний британський вчений, місіолог та релігійний діяч Крістофер Райт.

Україномовному читачеві він відомий за такими текстами, як «Місія Бога» чи «Око за око: етика Старого Заповіту». У світі д-ра Райта дуже часто пов'язують із так званим "цілісним підходом до Божої місії", побудованим на його глибоких дослідженнях Старого Заповіту та Великого доручення Ісуса Христа.

Проте мало хто знає, що служіння Крістофера Райта тісно пов’язане з роботою IFES (світової спільноти ССХ). Він неодноразово виступав на заходах IFES, а також друкувався у виданнях організації.

Д-р Райт був також добрим товаришем Джона Стотта, який на нього дуже сильно повпливав та, фактично, задав вектор розвитку його місійного богослів’я.

Після однієї з лекцій у нас була чудова нагода поставити доктору Райту декілька важливих для студентського служіння питань.

Читайте екслюзивне інтерв'ю "ССХ Україна" з Крістофером Райтом.

- Як Вам в Україні?

- Я тут лише один тиждень, але, в цілому, мені все подобається. Ось лише рух машин у Києві дуже щільний. Я був на Майдані, у монастирях, відвідав Святу Софію, їздив до Одеси, ходив туристичними маршрутами. Мені сподобалися люди. Вони дуже привітні.

- Ви дуже багато уваги приділяєте ідеї цілісної Божої місії. Як має виглядати цілісна Божа місія в університеті? Як студенти-християни повинні ставитись до соціальних чи навіть інтелектуальних проблем у своїх вишах?

- У своїй книзі я розповідаю про те, що виконання Великого доручення передбачає декілька речей, і євангелизм та хрещення - одна із них. Але на цьому Велике доручення не закінчується.

Христос звелів нам навчати людей виконувати всі Його настанови. І саме тут починається найцікавіше, адже Христове вчення включає щедрість, прощення, пошук справедливості, допомогу бідним та нужденним, інтелектуальне преображення. А тому слідувати за Ісусом автоматично означає жити цілісно.

Це зобов’язує нас бути світлом та сіллю у світі. Свідчити про Бога словом і ділом. Апостол Павло не тільки закликав людей прийти до віри, але й прийти до «послуху вірі» (Рим 1:5). Тому проблеми корупції та хабарництва не можуть стояти осторонь місії в університеті.

Християнам найперше самим не слід практикувати такі речі, але також їм варто викривати ці явища та боротися з ними. Цілісна християнська місія повинна також стосуватися й інтелектуальної сфери, кидаючи іншим виклик через відкриті лекції та дебати. Тобто цілісна християнська місія завжди містить у собі три речі ― поширення істини Євангелія, турботу про суспільство й творіння. Коли наша місія обмежується лише словесним посланням, вона перестає бути Божою місією у тому сенсі, в якому її представляє Біблія.

Сьогодні багато хто в Україні займається вихованням нового покоління лідерів. Як Ви вважаєте, у чому полягає секрет розвитку місійного лідерства? 

- Я вважаю, що лідери ― це, перш за все, учні. Дуже часто ми говоримо про «виховання лідерів на подобу Христа». Але подоба Христа має передувати лідерству. Це ― основа.

Сам апостол Павло закликав обирати лідерів серед тих, хто вже виявив зрілість свого характеру в Бозі. Також я вважаю, що будь-який учень Христа вже сам по собі місійний. Адже бути учнем Ісуса означає слідувати за Ним та навчати інших. Отож, учнівство, за своєю природою, є самовідтворюючим: ти стаєш учнем, аби плекати нових учнів. Тому християнські лідери мають, перш за все, вести інших по шляху плекання нових учнів. Я вважаю, що будь-яке християнське лідерство повинно містити місійний вимір (у його широкому, цілісному розумінні), адже це ― частина історії Бога.

Назва вашої сьогоднішньої лекції «Місія Бога у часи соціальних потрясінь». Скажіть, а чи має Бог місію часи благополуччя та процвітання?

- Відповідь на це запитання можна знайти у 8 розділі книги Повторення Закону, де Бог говорить про те, що Він виводить свій народ із бідності у процвітання. Але далі Він каже, щоб ми були дуже обережними, бо коли все, що ми маємо, примножиться, у нас буде спокуса забути Господа.

Ми навіть можемо почати говорити, що все це ― результат наших власних досягнень. Але Господь каже: "Не забувай, хто дав тобі можливість і здібність працювати".

Тому християнська місія у часи благополуччя має полягати у заклику людей до смирення, простоти життя та щедрості, аби людське багатство не ставало джерелом гордості. Ми маємо показувати, що справжня цінність життя полягає не у багатстві і що багатство можна використовувати на благо суспільству.

- Щоб Ви побажали християнським місіям в Україні?

- Я побажав би, перш за все, вчитись працювати в єдності. Ісус молився, аби ми були єдині, і казав, що через нашу єдність світ дізнається про те, хто такий Ісус.

Коли ми конкуруємо та боремося один із одним, ми не прославляємо Христа.

По-друге, я побажав би усім нам смирення. Нам треба пам’ятати, що головним місіонером у нашій команді є Бог. Інколи за всіма цими статистиками навернень чи показниками успішності ми забуваємо про це і починаємо віддавати славу собі.

І, по-третє, ― шукати цілісної місії, намагатися робити все, що робив Христос, концентруватися на Євангелії, а не розділятися через якісь окремі Його аспекти. 

Інтерв'ю брав Євген Шаталов.